Etusivu Luennoitsijat

Luennoitsijat

Vuoden 2019 Resonanssiin varmistuneet puhujat esitellään tällä sivulla.


Janne Laine & Lotta Petronella

Janne Laine on Taideteollisesta Korkeakoulusta elokuvataiteen maisteriksi valmistunut elokuvaäänisuunnittelija joka on 1990-luvun lopulta alkaen työskennellyt suomalaisissa ja kansainvälisissä tuotannoissa, pääpaino on viime vuosina ollut dokumenttielokuvien äänisuunnittelussa. Laine on myös toiminut satunnaisesti vierailevana luennoitsijana Aalto-yliopistossa, Baltic Film Schoolissa sekä muissa av-alan kouluissa ja seminaareissa. Laine on palkittu töistään kahdesti Jussi-palkinnolla, sekä Eesti Kultuurkapitali-palkinnolla osana työryhmää.

Filmografia Elonetissä ja IMDB:ssä


Suvi Tuuli Kataja

(C) Nina Varis/Yle

Suvi Tuuli Kataja
Suvi Tuuli Kataja on radion ja podcastien parissa työskentelevä ohjaaja-käsikirjoittaja-äänisuunnittelija. Kataja on tehnyt töitä pääasiassa Yleisradiolle ja hänen kädenjälkensä kuuluu mm. suuren suosion saavuttaneessa Radio Sodomassa. Katajan töitä on noteerattu sekä Suomessa että kansainvälisesti. Viimeisimpänä hän toi Suomeen Nordic Shortdox -kilpailusta sekä pääpalkinnon että yleisön suosikin pystin.

Kataja on luonut työssään “audiokäsikirjoittamisen” mallin ja hänen tavoitteenaan on kehittää äänilähtöistä sisältöajattelua sekä haastaa äänen kauneusihannetta. Katajan luento keskittyy jännitteeseen audiokäsikirjoittamisen vinkkelistä.


(C) Riikka Lammi

Petri Kuljuntausta

Petri Kuljuntausta on äänitaiteilija, säveltäjä, muusikko ja tutkija. Tiiviissä yhteistyössä luonnontieteilijöiden kanssa Kuljuntausta on tehnyt musiikkia valaiden ja revontulien äänistä, soittanut konsertteja lintujen ja reaaliaikaisten avaruuden äänien kanssa sekä säveltänyt musiikkia vedenalaisiin konsertteihin, joissa yleisö kuuntelee musiikkia pinnan alla ja kokee äänet korvan sijaan kehon kautta. Hän on kirjoittanut kolme kirjaa elektronisen musiikin ja äänitaiteen historiasta ja tehnyt monia ääni-installaatioita, mm. Valtion taideteostoimikunnan tilaama Tempus (2018) Musiikkitalossa. Kuljuntaustan diskografiassa on yli 100 musiikki- ja ääniteosta yli 30 levymerkeillä Euroopassa, Australiassa, Intiassa ja Yhdysvalloissa.


Steven Maes

Steven Maes has been experimenting with sound tools for the past twenty-five years, using everything from lamp microphones to 360 video and Ambisonic immersive sound technology. Passionate about classical music, he has directed television programs, made hundreds of recordings and mastered CDs for popular music artists from Adamo to Lost Frequencies. His recordings have been praised in BBC Music Magazine Diapason and Gramophone. His DVD 392 (on Pieter Wispelwey’s recording of the Bach Cello Suites) was met with great acclaim. Classica selected his recording of Debussy’s La Mer (Brussels Philharmonic) as the best classical reference of all time.

Recently he made recordings with London Philharmonic and London Symphony Orchestra, in 2016 and -17 Steven made two recordings that won the prestigious Echo Classic in Germany. Steven is on faculty at PXL University College in Hasselt, Belgium, where he leads a three-year research project on recording and production techniques and ways to translate music into an Immersive world. He also supervises thesis projects, and teaches studio technique.


Joon Tervakari

Tervakari on alkujaan TTVO:n leikkauslinjan kasvatti. Nykyisin Raaseporissa asuvalla Tarasow Films -tuotantoyhtiön omistajalla on parhaillaan neljäs pitkä elokuva editissään. Leikkaushistoriaan mahtuu kaikkea tv-ohjelmista videotaiteeseen, mutta nykyään työ keskittyy mainos- ja leffaprojekteihin. Kohta 18 -elokuvasta Tervakari sai leikkauksen Jussi-ehdokkuuden ja Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset on katsottavissa Areenassa vielä marraskuun alkupuoliskolle saakka. SUSPENSE ja hallittu tyhjyys -nimeä kantavalla luennolla herätellään keskustelua aiheeseen myös uudempien leikkausprojektien näkökulmasta, ensi vuonna ensi-iltansa saavat elokuvat Syksyn jälkeen saapuu kevät ja Shhhh.


Can Uzer

Can is a game audio designer, with experience ranging across mobile, PC, console, XR and interactive installations. In 2012, Can received an Audio Engineering Degree from SAE Istanbul. In 2016, completed his MA studies in sound design (Aalto University), with a thesis titled ‘Conceptual Design Methods for Game Sound’. Since then he has been mainly focused on sound design for games, and worked for numerous game developers both in Finland and internationally, until joining Rovio as an in-house sound designer in August 2019. Can is also involved in indie game development in his free time.

Can will talk about creating immersion and guidance via sonic storytelling, as well as how to craft audio identity, coming from his experience VR and mobile game audio.


(C) Philippe Ramakers

Jonne Valtonen

Jonne Valtonen on Tamperelainen säveltäjä (sävellys 2008/PIRAMK, musiikinteoriapedagogi 2013/TAMK) joka on kirjoittanut musiikkia peleihin jo yli 20 vuoden ajan. Kaikkea Gameboy Color -käsikonsolin piipeistä sinfoniaorkesterin hieman laajempiin piippeihin. Valtosen musiikkia voi kuulla peleissä kuten Death Rally / Remedy Entertainment (1996), Alien Incident / Housemarque (1996), Project S-11 / Paragon 5 (2001), Mobilesuit Gundam / Bandai Namco (2008/2014), Golf: Tee it up! / Housemarque (2008), Cities: Skylines / Colossal Order (2015), Albion Online / Sandbox Entertainment (2017), Jump Force / Bandai Namco (2019). Tämän lisäksi Valtonen on orkestroinut ja sovittanut useita pelimusiikkikonserttikokonaisuuksia sinfoniaorkestereille, joista Final Symphony niminen konserttikokonaisuus äänitettiin Lontoon Sinfoniaorkesterin toimesta Abbey Road -studiolla (2014). Valtonen on kirjoittanut musiikkia myös Tampere Filharmonialle. Muumimuseon Suuri Avajaisjuhlakonsertti (2017) ja Laulu Tulipunaisesta Kukasta -mykkäelokuvan (live)ääniraita (2019) ovat Tampere Filharmonian tilaamaa sekä lavalla tapahtuvaan että kuvaan synkronoitua orkesterimusiikkia.

Luento käy läpi pelimusiikkiprojekteja vuosien varsilta; esitellen huomioita, yllätyksiä ja ratkaisuja.