Home Taustaa

Taustaa

Resonanssi 8  (3-4.11.2017)

Teema: Immersiivinen audio

LuennoitsijoistaCatarina Mendonca luennoi kognitiotieteen tutkimuksesta ja  immersiivisen äänen havaitsemisesta, Timo “Tipi” Tuovinen, pitkän linjan musiikkituottaja, kertoi atmos/ambisonics/360 kuvatallennuksen erityispiirteistä Mark Malyshevin kanssa. Janne Auvinen Logomosta esitteli teatteriäänisuunnittelua, Päivi Takala luennoi äänen tuntoisuudesta, Riitta Rainio kertoi mitä ääniarkeologian avulla on saatu selville akustisesta ympäristöstä ja Ville Sorsa pelien äänisuunnittelusta. Lisäksi elokuvaäänisuunnittelija Panu Riikonen tarkasteli Bodom-elokuvan atmos-miksausta, elokuva myös näytettiin osallistujille Niagara-elokuvateatterissa.

 

Resonanssi 7 (11-12.11.2016)

Teema: Äänisuunnittelun konsepti ja metadata

Esiintyjinä Samurai Rauni Reposaarelaisen äänisuunnitteluryhmä. Samuli Ala-Lahti, Pasi Salmi, Harri Sippola ja Sami Sänpäkkilä, Tim Nielsen (Supervising sound editor, Skywalker sound), Uuden Päivän YLE tuotantoryhmä, Tiina Luoma, (YLE) sekä äänisuunnittelija ja säveltäjä Kirka Sainio.

 

Resonanssi 6 (13.-14.11.2015)

Teema: Peliäänisuunnittelu

Luennoitsijoina äänisuunnittelija, kirjoittaja ja kouluttaja Eero Aro, äänitaiteilija ja äänen tutkija Taina Riikonen, pelien parissa työskentelevä äänisuunnittelija-säveltäjä Paul Weir, sekä elokuvasäveltäjä Pessi Levanto. Luentojen aiheet liittyvät muun muassa tarinankerrontaan ja pelien äänisuunnitteluun.

Paneelikeskusteluja oli tarjolla kaksi. Ensimmäisessä keskustelijoina olivat Ilmari Huttu-Hiltunen (Rakka Creative), Mikko Karsisto (Apex Games) sekä Kirsi Ihalainen (Kelosound). Toisessa ääneen pääsivät Tuukka Nikkilä, Ville Sorsa (Remedy Games) ja Mika Niinimaa (Rovio).

 

Resonanssi 5 (14.-15.11.2014)

Teema: Vox Humana – Dialog is King

Minna Hokkanen & Tiina Syrjä: Her-elokuvan herättämiä keskusteluja naisen/naisnäyttelijän äänestä ja ruumiillisuudesta

Olli Huhtanen: Dialogista on pakko saada selvää, vaikka hampaat irvessä – vai keskittyisimmekö suunnittelemaan helposti kuunneltavia ääniraitoja.

Yari Knuutinen: Repliikit vs. musiikki elokuvassa

John Roesch & Heikki Kossi: Foley-työn merkitys dialogin ja tarinan tukena

John Purcell: Quietly fooling everyone

John Roesch & Heikki Kossi: Foley-artisti ui tarinan sisään ja näyttelijän nahkoihin

 

Resonanssi 4 (11.- 12.10.2013)

Teema: Dissonanssi

Luennoitsijat:  Peter Albrechtsen, Jussi Tegelman, Johanna Vuoksenmaa, Sanna Salmenkallio, Lauri Hallikainen ja Jaakko Erkkilä

 

Resonanssi 3 (5.-6.10.2012)

Teema: Aktiivinen ääni

Luennoitsijat:  Lee Herrick, Kristian Eidnes Andersen, Ben Mercer, AJ Annila, Vesa Meriläinen, Irma Järvelä, Pietari Koskinen ja Juhani Liimatainen

+ live-foley-esitys Juho Kuosmasen mykkäelokuvaan.

 

Resonanssi 2 (7.-8.10.2011)

Säveltäjä Pessi Levanto: Elokuvasäveltäjän työ käytännössä

Äänisuunnittelijat Tuomas Seppänen ja Timo Anttila:Äänen jälkituotanto elokuvaan Rare Exports

Äänisuunnittelija Janne Jankeri ja ohjaaja Ville Jankeri: Pussikaljaelokuva – yhteisluento elokuvan ohjaajalta ja äänisuunnittelijalta

Elokuvanäytös: Sound of noise, Ruotsi 2010, Ohjaus: Simonsson, Nilsson

Äänisuunnittelija Kyösti Väntänen: Ääni ja tunne –  työskentelyä äärirajoilla

Säveltäjä, ohjaaja, käsikirjoittaja Päivi Takala-Gould: Äänen ymmärtäminen, eli voiko arkkitehtuuria tanssia?  Näkökulmia äänen kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen

 

Resonanssi 1 (8.-9.10.2010)

Kirka Sainio: Musiikki osana äänisuunnittelua: Musiikin ja äänisuunnittelun suhde elokuvatuotannossa.

Timo Hietala: Mitä musiikki tuo kuvaan? Musiikin ja kuvan suhde elokuvassa säveltäjän näkökulmasta

Anna Linder: Äänikerronta feministisestä näkökulmasta

Heikki Kossi: Foley-äänet ja niiden mahdoilliset uudet tuulet

Tuuli Kuittinen ja Heikki Innanen: Leikkaajan ja äänisuunnittelijan yhteistyö: Musiikin ja kuvan suhde.

Janne Laine ja Kiti Luostarinen: Äänisuunnittelijan ja ohjaajan yhteistyö osana onnistunutta äänisuunnittelua.